Direktlänk till inlägg 4 september 2015

Grattis Kalmar!

Av Mimmi - 4 september 2015 23:09

Hej Sverige (och var just Du nu råkar befinna dig)!

Ja, då är jag tillbaka. Igen. *cue the sigh* Nej, men ärligt talat. Då jag faktiskt ska gå en journalistisk utbildning och faktiskt bli utbildad till en Riktig Journalist så kanske det är bra för mig att öva lite på skrivandet. Har inte skrivit riktigt på svenska på flera år. Även om det här är långt ifrån en Riktig Artikelserie så är det nog ett bra vis för mig att åter igen lära mig hur jag ska uttrycka mig i skrift.


Ni som då orkar läsa om mig och ens bryr er om mitt liv (de flesta sådana människor räknar jag med att jag pratar med minst en gång i månaden, så ni har nog koll ändå, men låt oss låtsas att det är andra människor jag inte pratar med så ofta som vill veta mer om mitt liv) kommer få inblick i mitt nya liv i Kalmar. 


Kalmar? Vaddå Kalmar? Jag trodde hon skulle till Malmö? Ja, så var ju planerna förra året, men när man inser att man valt helt fel program, så kanske det är bäst att hoppa av, vilket jag rådde en ny klasskompis i veckan. Men så är livet, man måste kunna göra fel ibland så man lär sig vad som är rätt.  Jag har hittat rätt nu. Det här är min plats. Jag har egen lägenhet (well, mina föräldrar har en lägenhet, men det är långt för dem att pendla till jobbet från Kalmar, så jag bor där själv), egen soffa, EGET KÖK, en hel, egen hög med doftljus men ingenting att tända dem med, två egna selfie-speglar, en egen lasersvärds-lampa och egen fransk balkong, men ingen egen katt att dela glädjen med (snyft, snyft).

Så ja, jag bor i Kalmar, går Journalistik och Medieproduktion, gör faktiskt anteckningar under föreläsningarna och råkade häva ur mig att jag ska bli nyhetsankare i Rapport. Vi får väl se hur det går med det. Bara jag får leda Melodifestivalen en dag så blir jag nöjd. 


Att börja universitetet är läskigt. Det är läskigt att börja prata med nya människor man inte känner. Men det har gått ganska bra ändå. Har varit med på delar av introduktionen arrangerad av studentföreningen, och lyckades bli sjuk idag, efter att ha stått utomhus i Kalmarsundsparken i fyra timmar igår kväll (det kan även ha varit från att jag badade i fontänen på Larmtorget i onsdags, men ingen vet) och väntat på att det skulle bli min grupps tur att gå den mystiska rundan. Men nu har jag hela helgen på mig att bli frisk (och läsa kurslitteratur, och skaffa en antensladd till tvn)


Det är även läskigt att lära sig en ny stad. Som tur är har jag cykel, smartphone och lite internet, så jag kan kolla upp vägar på Google Maps, och så har jag väääääldigt nära till skolan (fem minuter med cykel) och har insett att Kalmar är en väldigt nära stad. Ingenting är långt bort, och alla sträckor kan cyklas. Bra motion och bra för miljön (billigare och snabbare också, men det är inte lika avgörande faktorer (jo, det är det))! Jag brukar ju även vara stolt över mitt grymma lokalsinne, och det är nog också en stor fördel för mig när jag är helt ny. Om jag har hittat till en plats en gång, kommer jag helt klart att hitta dit igen. 


Ja, så kanske vi avslutar inlägget, och lovar om ett nytt nästa vecka (samma tid, samma kanal). Dessutom planerar jag att göra en liten video med en rundvandring i min lägenhet (den blir kort då jag bara har ett rum och kök) men det ska nog väntas med tills jag har möblerat om och fått in lite fler bokhyllor (det är helt galet hur mycket prylar jag har), då det fortfarande står fyra ouppackade flyttlådor i mitt rum. 


Klart slut, varulvstjut!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - 11 september 2015 23:35

Hej hopp! Jag lovade ju att vara tillbaka nästa vecka, och det är nästa vecka nu!    Idag flyttade mina fiskar hem till mig. Jag är mycket lycklig (men jag tror mina föräldrar är lyckligare) över att ha mina små vattenlevande djur hemma hos mig...

Av Mimmi - 27 oktober 2013 16:10

Hejsan hejsan! Kom nyss ihåg att jag har den här saken liggande här på en server. Min blogg (som är bäst och updateras så sjukt ofta). Jag kan göra en liten snabb recap av vad som hänt i mitt liv sedan sist (men de som verkligen bryr sig hoppas jag...

Av Mimmi - 27 augusti 2013 12:59

Hej Sverige! Ja, som ni märker av titeln så är jag inte längre kvar på Jersey, utan hemma i mitt kära underbara Sverige. Visst kan det tänkas lite onödigt att ens skriva ett inlägg om det eftersom de enda som läser min blogg redan har träffat mig s...

Av Mimmi - 20 juli 2013 20:23

Hej Sverige! Tiden går verkligen alldeles för långsamt just nu. Jag känner hemresan närma sig, men inte fort nog. Jag saknar Sverige. Jag saknar grillkvällar, iste med frusna jordgubbar, att gosa med katterna, köra bil, att randomly bli meddragen h...

Av Mimmi - 2 juli 2013 20:23

Tjenare! Ingen märkte ens att jag angav fel antal dagar på ön i förra inlägget. Jag tyckte att det lät som lite för lite när jag skrev det, men tänkte inte så mycket på det förrän nu, när jag börjar skriva rubriken och att etthundrasjuttiosju komme...

Ovido - Quiz & Flashcards