Direktlänk till inlägg 23 maj 2013

Barn borde inte åka flygplan

Av Mimmi - 23 maj 2013 18:12

Hej Sverige!

Gissa var jag är! Okej, det kanske inte är så svårt att gissa eftersom jag räknat ner till dagen jag åker till Sverige och jag plötsligt inte skriver vilken dag på ön det är i rubriken.

Helt sant i alla fall, Mimmi befinner sig i Malmö, Skåne, Sverige (även om Sverige kan debatteras)!


Resan gick bra och jag har lyckats ta mig igenom fyra länder och tre passkontroller på mindre än nio timmar! Jag lyckades få med mig intressanta saker i handbagaget i två olika kontroller. En schweizerkniv och en tändare, samt saker som egentligen räknas som vätskor och borde ligga i en plastpåse (oops!). Så där ser ni hur bra security det är på Jersey och Gatwick airports!


Men det jag vill tala om är det som sitter framför mig på flyget just nu: en bebis. Jag är ju under övertygelsen om att barn under fem år inte borde släppas in på flygplan, och ifall de måste vara på ett så får de vara förvarade i ett ljudisolerat rum. "Men barnen måste ju få komma iväg och ha roligt de också" Mmm, eller hur. NEJ! Jag kan från egen erfarenhet säga att ett barn på fyra år kommer inte när det är tjugo ens komma ihåg att dess snälla föräldrar tog med sig sitt lilla barn till Holland. Så vad är meningen då? Är det inte bättre att stanna hemma och försöka ha trevligt runt omkring där man själv bor? Och ifall föräldrarna nu så gärna vill åka till Kreta, lämna barnet att bo hos mor- eller farföräldrar eller något liknande i en vecka. Det tror i alla fall jag skulle uppskattas mycket mer (mest av allt av medpassagerarna på planet). En femåring behöver inte vara en globetrotter. Jag tycker nästan ibland att det borde räknas som barnmisshandel att tvinga in en 14 månaders bebis i en flygkabin. Barn är mycket mindre tåliga mot tryckförändringar och att dra upp dem på 10 000 meters höjd tycker tillochmed jag är jobbigt ibland (påminner om hur jag grät av smärta i öronen när jag flög hem från London förra året vi denna tiden). Så jag kanske låter som en hemsk självisk tyrann som inte förstår hur världen fungerar, men jag bryr mig inte ett dugg. Jag tycker verkligen inte att barn borde flyga runt i halva världen (för att inte tala om alla sjukdommar som finns att hitta i många av de länder som svenskar gillar att åka till allra bäst. Tänk att en del föräldrar tar med sina bebisar som knappt är ett år gamla och utsätter dem för malaria och diverse sorters hepatit. Bra föräldraskap. Bra.) och jag vet att om jag får barn kommer jag inte låta dem flyga förrän de är minte fem år gamla. Innan dess ifall vi vill resa, så gör vi det med bil (eller svävare ifall det är uppfunnet) så vi i alla fall inte stör medresenärer, vilka kan må psykiskt dåligt av skrikande barn.


Klart slut, varulvstjut!


(detta skrevs på flyget mellan London och Köpenhamn, så jag vet inte helt säkert om hela resan verkligen gick bra)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - 11 september 2015 23:35

Hej hopp! Jag lovade ju att vara tillbaka nästa vecka, och det är nästa vecka nu!    Idag flyttade mina fiskar hem till mig. Jag är mycket lycklig (men jag tror mina föräldrar är lyckligare) över att ha mina små vattenlevande djur hemma hos mig...

Av Mimmi - 4 september 2015 23:09

Hej Sverige (och var just Du nu råkar befinna dig)! Ja, då är jag tillbaka. Igen. *cue the sigh* Nej, men ärligt talat. Då jag faktiskt ska gå en journalistisk utbildning och faktiskt bli utbildad till en Riktig Journalist så kanske det är bra för ...

Av Mimmi - 27 oktober 2013 16:10

Hejsan hejsan! Kom nyss ihåg att jag har den här saken liggande här på en server. Min blogg (som är bäst och updateras så sjukt ofta). Jag kan göra en liten snabb recap av vad som hänt i mitt liv sedan sist (men de som verkligen bryr sig hoppas jag...

Av Mimmi - 27 augusti 2013 12:59

Hej Sverige! Ja, som ni märker av titeln så är jag inte längre kvar på Jersey, utan hemma i mitt kära underbara Sverige. Visst kan det tänkas lite onödigt att ens skriva ett inlägg om det eftersom de enda som läser min blogg redan har träffat mig s...

Av Mimmi - 20 juli 2013 20:23

Hej Sverige! Tiden går verkligen alldeles för långsamt just nu. Jag känner hemresan närma sig, men inte fort nog. Jag saknar Sverige. Jag saknar grillkvällar, iste med frusna jordgubbar, att gosa med katterna, köra bil, att randomly bli meddragen h...

Ovido - Quiz & Flashcards