Alla inlägg den 16 mars 2012

Av Mimmi - 16 mars 2012 15:59

Hej alla snälla personer! (hej till alla elaka personer också, jag vill ju inte diskriminera någon!)

Idag är det fredag. Igår var det torsdag, imorgon är det lördag, och söndag kommer efter det (Bara så ni inte förvillar dagen med en annan dag som det inte är, typ måndag).

Eftersom det är fredag betyder det att det är fint väder! Nej, det betyder det inte, men det råkade vara fint väder idag, och jag och min kära vän Sara har råkat på JÄTTEMÅNGA i-landsproblem. Idag råkade vi ut för typ fem, sex stycken på bara ett par timmar. Just nu kommer jag inte ihåg alla, eftersom de är så små och obetydliga problem, men en av dem handlade om att man inte har kontanter på sig, utan alla pengarna sitter på kontokortet (vilket var jobbigt när jag ville köpa frukost i cafeterian i skolan, som inte har en kortläsare), samma problem stöttes senare på i en affär i stan när jag skulle köpa en biljett till High School Musical. Då stötte jag in i ett nytt i-landsproblem; Jag fick inget kontoutdrag på bankomaten jag gick till (amenguuudvajobbigt!!!) när jag skulle ta ut pengar. Det är nästan läskigt ibland hur stora i-landsproblem folk har. Man får nästan lite dåligt samvete när man sitter där hemma och är jättemätt och inte orkar äta upp det som blev över av en jättebra och näringsrik middag och sedan ser på tv hur folk i andra länder svälter och inte har någon mat alls. Eller det som vi idag gemensamt kom fram till var det värsta i-landsproblemet: "Jag har alldeles för mycket pengar. Jag vet inte vad jag ska göra av allt!" det fanns ett par bubblare som involverade för mycket mat eller för bra levnadstandard. 


Men nu lämnar vi det ämnet, för jag orkar inte snacka mer om det. Istället kan jag prata om saker som jag tycker är konstiga, eftersom konstiga saker är intressanta att prata om, eftersom de är konstiga (you don't saaay!?).


Saker som är konstiga: Ordet "konstigt", eftersom det har ordet "konst" i inledningen, vilket anspelar på den konstnärliga världen. Vad nu denna likhet kommer ifrån vet jag inte, men det är ju en likhet man skojar om mycket (i alla fall jag). Betyder denna likhet någonting? Finns det ett samband? Ibland är ju konst konstigt. Man förstår sig inte på allt. Men vilket uttryck kom först? "Konst" eller "konstigt"? Varför blev ordet "konstigt" samma sak som "underligt" och en motsvarighet till engelskans "strange" och "weird"? Mycket intressanta frågor som jag ibland funderar över. Lite som att ordet "orolig" snarare är ett motsatsord till "lugn" än en synonym till "tråkig", vilket det enligt logik vore en mer passande betydelse. Men jag har i alla fall en bra förklaring för detta, till er som funderat på det. Ordet "rolig" på danska betyder "lugn" på svenska. Ordet "orolig" är alltså ett låneord från danskan! (Usch vad läskigt! Att låna saker från Danmark som inte är Kastrup eller HC Andersen!) Tänk på det nästa gång ni är oroliga för någonting, Danmarkshatare! Ordet ni använder för att beskriva era känslor är lånat från det land  ni avskyr! (Jag är inte så förtjust i Danmark själv, jag förstår inte ett ord av vad folk säger, och det känns så dumt att prata engelska med ett grannland) 


Men nu är det dags att sluta spekulera om ords betydelse och i-landsproblem.

Tack och hej, leverpastej!

Ovido - Quiz & Flashcards