Alla inlägg den 14 mars 2012

Av Mimmi - 14 mars 2012 13:55

Hej svejs!

Nu sitter jag här, mitt på en svenskalektion och skriver ett litet inlägg. Vi diskuterar våra examensverk (böckerna vi ska kunna på examensskrivningen i maj); Flugornas Herre av William Golding, Ondskan av Jan Guillou och Dvärgen av Pär Lagerkvist. De som läser Higher Level på svenskan diskuterar även Kallokain av en författare jag inte vet vad han/hon heter. Nu hade jag ju kunnat sitta här och diskutera dessa romaner och hur de portätterar ondska, men det är trist, så jag ska diskutera roliga saker istället!


Idag är det nämnligen enligt amerikansk tideräkning (man skriver månad före dagen i tex 9/11 är den elfte september) 3/14 (fjortonde mars) vilket är 3.141592 osv vilket alla lärda personer vet är pi. Idag är alltså den officiella "Pi-dagen", vilket betyder att man borde äta paj. "Varför äta paj?" frågar du. Jo, för på engelska (det språk jag dagligen talar i skolan) uttalat pi och pie likadant (pie = paj på engelska, för er som inte visste). Därför ska jag övertala min mamma att baka en äppelpaj tills när jag kommer hem, eller så gör jag det själv. Ja, jag gör det nog själv om jag hinner. Jag och mina kompisar diskuterade paj innan idag, och vi kom fram till att det finns många goda pajsorter, men att blåbär och äppel är de godaste. Vad tycker du? 


Ja, annat som händer i världen just nu är ju det faktum att jag endast har 17 skoldagar kvar (sexton, om ett par minuter när denna skoldagen slutar) och att jag har fått jobb. I sommar. På en båt. I Helgasjön. Som tredjeman. Samma jobb som jag hade förra året. Det är ett kuligt jobb, man får vara ute i fina värdet och åka båt, och så är det ganska chill under själva båtturen, för jag jobbar mest innan vi åker med att göra iordning båten för färd, och lastar kol, sen jobbar jag mest när vi åker sluss i Åby och när vi ska under vägbron i Åby, då jag tar ner flaggorna och skorstenen. Så annars kan jag sitta och ta det lugnt och prata med passagerare. Ja, det är ett väldigt bra jobb. Dessutom är jag den första kvinnliga tredjemannen sedan åttiotalet (ett klart mansdominerat yrke, och en mansdominerad branch). Ja, jag har då fått jobb där i år också, vilket gör mig glad.


Det är så mycket saker som man hade kunnat prata om idag, allt jag glömde eller inte hann prata om i måndags, angående min roliga helg, där min snälla moster (eller, hon var snäll tills hon facerapade mig) hälsade på, jag var på en rolig fest hos min kära vän Mickis, jag blev lite bridezilla när vi var och tittade på brudklänningar åt min moster (hon förstår inte hur viktigt det är att ha en prinsessig klänning!) eller att jag har retat en kompis för en kille hon gillar (säger inga namn, hon fattar nog själv, om hon läser min blogg, vilket jag inte tror hon gör) eller om hur mycket jag jobbade på min Geography Internal Assessment i fredags (så mycket att jag stannade hemma hela dagen) Men nu är ju också tiden ute, och jag ska skynda mig till bussen.


Tack och hej, äppelpaj!

Ovido - Quiz & Flashcards