Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Artighet och Mean Girls som exempel

Av Mimmi - 9 februari 2012 19:28

Hejsan allihopa!

Jag hoppade nyss tre meter upp i luften av gladhet (jag vet att det inte är ett ord) när jag tittade på min statistik och såg att det var FEM läsare igår! Okej, jag var en av läsarna, jag ville kontrollera så allt fungerade. Men ändå! Fyra läsare! Jag är överlycklig!


Fast mest fryser jag om tårna. Men inte så mycket, dags att gå till Dagens Ämne, vilket är:


ARTIGHET


Det finns nämligen något som heter så, även om det inte det alltid märks här i den moderna världen. 

Varför tänker jag då diskutera artighet en dag som denna? Jo, det var ju såhär att jag pratade med min bloggkompis Mickis om just detta ämnet idag. Jag sa till henne att hon hade en fin kjol, varpå hon säger tack, jag skämtar lite och säger varsågod. Sedan diskuterar vi detta. Varför säger en del människor varsågod när man tackat för en komplimang? Mickis sa att hon alltid säger varsågod, automatiskt, när någon säger tack. Jag förstod varför hon gör så, man har liksom fått det inpräntat i huvudet att så fort någon tackar en så ska man säga varsågod. Jag säger själv nästan alltid varsågod, till och med när det inte ens är mig personen tackar, fast det gör jag mest för att retas. Men jag säger aldrig varsågod till komplimanger. Jag tycker det verkar så falskt. Som om man bara säger det för att vara snäll och egentligen inte alls bryr sig. 

"Men det är väl bra att vilja vara snäll? Är du emot trevlighet nu också?" Nej, inte alls. Jag tycker det är bra att man är snäll mot varandra (peace and love), men jag ser inte meningen med att säga saker man inte menar (ja, jag vet att jag är en obotlig mytoman, men jag skulle aldrig ljuga när jag ger komplimanger, när jag säger något snällt så menar jag det verkligen). Kalla det karma, kalla det vad du vill, men jag tror att det genererar mer i längden av att alltid vara ärlig (jag jobbar på min mytomani).


Har ni sett Mean Girls? (Haha, jag skojar bara, jag vet att alla tonåringar har sett den filmen) Det finns en scen när Regina George säger till Cady att hon har ett jättefint armband, och en scen lite senare så ger hon en annan tjej en komplimang för hennes kjol, tjejen blir glad och går, varpå Regina direkt säger till Cady "That was the ugliest effing skirt I have ever seen." Cady inser att Regina sa precis samma sak om hennes armband, och blir misstänksam gentemot Regina. Förstår ni vad jag menar? Om man säger saker man inte menar och inte tänker sig för så kan folk bli ledsna och ifrågasätta ens trovärdighet. 


Att få använda sig av exempel från en av tidernas bästa filmer! Allvarligt. Mean Girls är en sjukt grym film att citera och ta exempel från när man ska förklara människors, och i synnerhet tonåringars, beteende. Jag fullkomligt älskar den filmen.


Nej, slut på det roliga. Nu är det hög tid att jobba på min svenskapresentation!


Tack och hej, leverpastej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - 11 september 2015 23:35

Hej hopp! Jag lovade ju att vara tillbaka nästa vecka, och det är nästa vecka nu!    Idag flyttade mina fiskar hem till mig. Jag är mycket lycklig (men jag tror mina föräldrar är lyckligare) över att ha mina små vattenlevande djur hemma hos mig...

Av Mimmi - 4 september 2015 23:09

Hej Sverige (och var just Du nu råkar befinna dig)! Ja, då är jag tillbaka. Igen. *cue the sigh* Nej, men ärligt talat. Då jag faktiskt ska gå en journalistisk utbildning och faktiskt bli utbildad till en Riktig Journalist så kanske det är bra för ...

Av Mimmi - 27 oktober 2013 16:10

Hejsan hejsan! Kom nyss ihåg att jag har den här saken liggande här på en server. Min blogg (som är bäst och updateras så sjukt ofta). Jag kan göra en liten snabb recap av vad som hänt i mitt liv sedan sist (men de som verkligen bryr sig hoppas jag...

Av Mimmi - 27 augusti 2013 12:59

Hej Sverige! Ja, som ni märker av titeln så är jag inte längre kvar på Jersey, utan hemma i mitt kära underbara Sverige. Visst kan det tänkas lite onödigt att ens skriva ett inlägg om det eftersom de enda som läser min blogg redan har träffat mig s...

Av Mimmi - 20 juli 2013 20:23

Hej Sverige! Tiden går verkligen alldeles för långsamt just nu. Jag känner hemresan närma sig, men inte fort nog. Jag saknar Sverige. Jag saknar grillkvällar, iste med frusna jordgubbar, att gosa med katterna, köra bil, att randomly bli meddragen h...

Ovido - Quiz & Flashcards