Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

I-landsproblem och Kor

Av Mimmi - 7 februari 2012 19:26

Hej igen!

Jag bloggar nu för tredje dagen i rad! Jag börjar bli riktigt besviken på mig själv. Men jag har så mycket att säga, även om jag inte får något sagt... Hmmm... Aja, inte fundera mer på det nu.

Kände lite hur den teknologiska revolutionen tagit tag i mig när jag hade problem för jag inte hade dokument på rätt dator. Jag vet, i-landsproblem. Jag känner verkligen mig dum när jag klagar över småsaker, som att jag inte har wi-fi connection i skolan och istället måste använda mobilen som wi-fi till datorn. ÅMENGUDVAD JOBBIGT!! Eller inte. Eller, det är ju jobbigt, men det är ju så obetydligt och dumt att det inte spelar någon roll egentligen. 


Vi hade en lång diskussion angående djuret Ko. Vad är dess riktiga namn? Varför heter det "nötkött"? Vad är skillnaden på en oxe och en tjur? Vad heter alla magar? Föder de levande ungar (min inte helt smarta vän)?  Vi kom fram till att djurets vetenskapliga (latinska) namn är Bos Taurus, och det "riktiga" svenska namnet är "Nötkreatur", vilket även gör att det kallas "nötkött" (logiskt va?!). Det heter inte nöt för att de är avlägset besläktade med hassel- och valnötter, de tillhör helt fel rike för det, utan ordet nöt kommer från fornsvenskans nauta som betyder "nyttig, värdefull" och visar att nötkreatur är ett nyttigt djur. Skillnaden på en oxe och en tjur är precis samma som mellan en hingst och en valack. Oxar är kastrerade tjurar över två år gamla (en stut är en kastrerad tjur under två år gammal). Kons fyra magar heter Våmmen, Nätmagen, Bladmagen och Löpmagen (även om bara den sista histologiskt kan kallas för en mage, de tre första är bara utbuktningar i matstrupen, för att få kallas "mage" måste organet innehålla vissa bakterier och enzym- och syraproducerande celler finnas, på kon finns dessa bara i Löpmagen). Och, ja, kon föder levande ungar, som kallas kalvar. 


Jag läste faktist nyss hela artikeln om kor på Wikipedia. Så när jag ändå håller på kan jag ju berätta att kor som inte fått några kalvar än kallas kvigor (fast det visste jag redan), och att de inte har några framtänder i överkäken. 


Nu började jag läsa om hästar istället. Jag orkar inte berätta om alla fakta det finns om hästar, det är mycket, mycket mer än om kor.  Jag tror att det är dags att avsluta dagens inlägg och äta något.


Tack och hej, leverpastej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - 11 september 2015 23:35

Hej hopp! Jag lovade ju att vara tillbaka nästa vecka, och det är nästa vecka nu!    Idag flyttade mina fiskar hem till mig. Jag är mycket lycklig (men jag tror mina föräldrar är lyckligare) över att ha mina små vattenlevande djur hemma hos mig...

Av Mimmi - 4 september 2015 23:09

Hej Sverige (och var just Du nu råkar befinna dig)! Ja, då är jag tillbaka. Igen. *cue the sigh* Nej, men ärligt talat. Då jag faktiskt ska gå en journalistisk utbildning och faktiskt bli utbildad till en Riktig Journalist så kanske det är bra för ...

Av Mimmi - 27 oktober 2013 16:10

Hejsan hejsan! Kom nyss ihåg att jag har den här saken liggande här på en server. Min blogg (som är bäst och updateras så sjukt ofta). Jag kan göra en liten snabb recap av vad som hänt i mitt liv sedan sist (men de som verkligen bryr sig hoppas jag...

Av Mimmi - 27 augusti 2013 12:59

Hej Sverige! Ja, som ni märker av titeln så är jag inte längre kvar på Jersey, utan hemma i mitt kära underbara Sverige. Visst kan det tänkas lite onödigt att ens skriva ett inlägg om det eftersom de enda som läser min blogg redan har träffat mig s...

Av Mimmi - 20 juli 2013 20:23

Hej Sverige! Tiden går verkligen alldeles för långsamt just nu. Jag känner hemresan närma sig, men inte fort nog. Jag saknar Sverige. Jag saknar grillkvällar, iste med frusna jordgubbar, att gosa med katterna, köra bil, att randomly bli meddragen h...

Ovido - Quiz & Flashcards