Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Sär skrivningar och andra problem

Av Mimmi - 11 januari 2012 17:35

Jaha. Nu sitter jag här igen, redo att slänga ur mig mina tankar som en äkta hycklare (jag kom på vad det heter på svenska, yay!).

Idag tänkte jag att ämnet skulle vara: 


SVENSKA SPRÅKET


Ja. För jag börjar bli riktigt irriterad på den dagliga våldtäkten svenskan utsätts för. Felstavningar, brist på kommatecken, felaktig grammatik och det värsta av allt: Särskrivningar.

Alla dessa tjej kompisar, sjuk sköterskor, telefon försäljare och taxi chaufförer. 

Jag har en Facebookvän som alltid missbrukar sitt modersmål.

Jag har en Face book vän som all tid miss brukar sitt moders mål.

Hur svårt kan det vara att hålla sig undan mellanslagstangenten? (mellan slags tangent en)

Det är även intressant när elkedjorna deklarerar att de har "mellan dags rea". Då hoppas jag ju verkligen att ni har nattöppet också.


Ibland så blir jag faktiskt riktigt mörkrädd när jag läser statusuppdateringar på Facebook och ser hur illa folk stavar. Eftersom jag generellt inte läser bloggar så kan jag inte kommentera på texterna där, men utifrån vad jag ser i rutan "I rampljuset" längst upp på sidan när jag skriver detta inlägg så kan jag nog säga att det är en genomgående trend på båda webbsidorna. Blir mest häpen blir jag nog över en blogg som erbjuder läsare att skriva dikter åt dem, men i texten stavar fel, ignorerar versaler och idkar särskrivning. Nej du tack, jag skriver nog hellre mina dikter själv. 


Jag har även en nära vän som jag länge har försökt undervisa i svenska. Detta är en jämnårig vän, med svenska föräldrar som bott i samma svenska ort i hela sitt liv och fått MVG i svenska på högstadiet. Hon kan inte skillnaden mellan de och dem och särskriver hela tiden, inte heller använder hon rätt böjningar på adjektiv. Men jag skyller inte på henne för att hon inte kan, hon är i alla fall medveten om det nu och har övergått till att skriva "dom" istället för "de/dem", eftersom det är akademiskt tillåtet nu för tiden (inte för att hon bryr sig om vad som är akademiskt tillåtet, hon vill bara att jag ska sluta tjata på henne). Jag skyller lite på hennes högstadielärare som inte hjälpt henne tidigare, markerat alla fel som gjorts i uppsatser och på prov, för att göra henne uppmärksam på det tidigare och kanske låtit mig slippa dessa sms och statusuppdateringar där hon grattar HV71 på "40 års dagen" och att det känns "så där" att stå på en byggnadsställning med 19000 andra personer i blåsväder.


"Men om det bara är i sms så är det väl inte så farligt. Alla stavar fel i sms, det måste väl du också göra?" kan man då säga. Och, ja, även jag stavar fel, men när jag gör det så suddar jag ut och skriver om. När jag inte vet hur ett ord stavas använder jag en synonym eller formulerar om meningen. Men bara för att det är ett sms är inte en ursäkt för att inte stava rätt, speciellt inte nu när alla har smartphones med inbyggt stavningsprogram.


"Men om man har dyslexi då? Eller om man är ny i Sverige och inte har lärt sig språket än?" Ju mer anledning för oss som inte ingår i dessa kategorier att stava rätt och använda grammatiken som den ska. Jag tror personligen att jag skulle ha det lättare att ta mig in i ett samhälle om jag kunde språket, och att jag skulle lära mig språket lättare om alla använde samma regler för hur ord stavas. Men det är ju som sagt bara en personlig teori. 


Och nu hade jag tänkt lägga in ett till citat och överbevisat det med mina skarpa observationer av samhället, men jag var så upptagen med att skriva förra stycket utan att låta för elak eller förolämpande, så jag glömde bort alltihopa. Jag fastnar väldigt lätt i ögonblicket ser du. Jag tror i alla fall att det är dags att avsluta dagens inlägg. 


Tack och hej, leverpastej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - 11 september 2015 23:35

Hej hopp! Jag lovade ju att vara tillbaka nästa vecka, och det är nästa vecka nu!    Idag flyttade mina fiskar hem till mig. Jag är mycket lycklig (men jag tror mina föräldrar är lyckligare) över att ha mina små vattenlevande djur hemma hos mig...

Av Mimmi - 4 september 2015 23:09

Hej Sverige (och var just Du nu råkar befinna dig)! Ja, då är jag tillbaka. Igen. *cue the sigh* Nej, men ärligt talat. Då jag faktiskt ska gå en journalistisk utbildning och faktiskt bli utbildad till en Riktig Journalist så kanske det är bra för ...

Av Mimmi - 27 oktober 2013 16:10

Hejsan hejsan! Kom nyss ihåg att jag har den här saken liggande här på en server. Min blogg (som är bäst och updateras så sjukt ofta). Jag kan göra en liten snabb recap av vad som hänt i mitt liv sedan sist (men de som verkligen bryr sig hoppas jag...

Av Mimmi - 27 augusti 2013 12:59

Hej Sverige! Ja, som ni märker av titeln så är jag inte längre kvar på Jersey, utan hemma i mitt kära underbara Sverige. Visst kan det tänkas lite onödigt att ens skriva ett inlägg om det eftersom de enda som läser min blogg redan har träffat mig s...

Av Mimmi - 20 juli 2013 20:23

Hej Sverige! Tiden går verkligen alldeles för långsamt just nu. Jag känner hemresan närma sig, men inte fort nog. Jag saknar Sverige. Jag saknar grillkvällar, iste med frusna jordgubbar, att gosa med katterna, köra bil, att randomly bli meddragen h...

Ovido - Quiz & Flashcards